Menu

Veelgestelde vragen aan Sterker rondom Coronavirus

Tot wanneer duren de maatregelen van Sterker?

Onze maatregelen gelden vooralsnog tot maandag 6 april 2020. Wij volgen hierbij de richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM.

Helpt Sterker me wel gewoon als ik een probleem heb?

Sterker doet er alles aan om haar dienstverlening aan bewoners zo goed mogelijk voort te zetten. Onze medewerkers werken allemaal vanuit huis en bieden ondersteuning zonder face-to-face contact, tenzij dit absoluut noodzakelijk is.

Kan ik gebruik maken van de diensten van Langer Thuis?

Alle diensten van Langer Thuis Nijmegen zijn vooralsnog tot maandag 6 april stopgezet, behalve de Maaltijdservice (i.s.m. Hofmans Catering).

Kan ik terecht bij het Sociaal Wijkteam Nijmegen?

U kunt met uw vragen gewoon terecht bij Sociaal Wijkteam Nijmegen, via telefoonnummer 088 – 00 11 300 (op werkdagen tussen 9 en 12u) of per mail vraag@sociaal-wijkteam.nl. Echter, de medewerkers van het Sociaal Wijkteam bieden geen face-to-face hulpverlening, tenzij dit absoluut noodzakelijk is.

Kan ik terecht bij VraagWijzer West Maas en Waal?

U kunt met uw vragen gewoon terecht bij VraagWijzer West Maas en Waal, via telefoonnummer 0487 - 790 790 (op maandag t/m donderdag tussen 9 en 12u30 en 13u tot 16u en op vrijdag tussen 9 en 12u30) of per mail info@vraagwijzerwmw.nl. Echter, de medewerkers van VraagWijzer bieden geen face-to-face hulpverlening, tenzij dit absoluut noodzakelijk is.

Mag ik als vrijwilliger wel fysiek contact hebben met cliënten/bewoners?

Nee. Het is alle vrijwilligers van Sterker sociaal werk verboden fysiek contact te hebben met cliënten, tenzij hier nadrukkelijk toestemming voor is gegeven door de vrijwilligerscoördinator.

Kan ik wel een keukentafelgesprek krijgen?

U kunt op dit moment geen gesprek bij u thuis krijgen met een medewerker van het Sociaal Wijkteam. Echter het is in sommige gevallen wel mogelijk om dit digitaal of telefonisch te doen. Neem hierover eerst contact op met het Sociaal Wijkteam via telefoonnummer 088 – 00 11 300 (op werkdagen tussen 9 en 12 uur) of per mail vraag@sociaal-wijkteam.nl.

Kan ik gebruikmaken van Buurtbemiddeling?

Nee, alle vrijwilligersprojecten en diensten, waaronder Buurtbemiddeling (uitgezonderd Maaltijdservice) liggen tijdelijk stil.

Wat moet ik doen als ik vragen over corona heb?

Op de website van het RIVM vindt u veel informatie, ga naar https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden. U kunt ook het landelijk telefoonnummer van het Rode Kruis bellen. Hier kunt u terecht met vragen rond het coronavirus en praktische tips. Telefoonnummer 070 – 445 58 88. Of kijk op de website van de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19.

Wat moet ik doen als ik belastingaangifte wil doen en daarbij hulp nodig heb?

Belastinghulp van Sterker sociaal werk ligt voorlopig stil. U kunt echter wel een aanvraag indienen voor belastinghulp. Wij vragen u dan om alvast uitstel aan te vragen bij de Belastingdienst. De termijn waarin aangifte gedaan moet worden wordt dan verlengd tot 1 september 2020. Bel voor uitstel naar de Belastingtelefoon: 0800-0543. Houdt uw geboortedatum en BurgerServiceNummer (BSN-nummer) bij de hand.

Zijn de Stips wel open?

Nee, alle Stip-locaties zijn gesloten. Wel is er een uitgebreidere telefoondienst ingezet. Via mail of telefonisch bereikbaar van 09:00-17:00 uur via telefoonnummer 024 350 20 00 of per mail vraag@stipnijmegen.nl.

Mijn schoonmoeder krijgt maaltijden van jullie, hoe gaat dit nu?

Geen zorgen; de maaltijden worden nog gewoon bezorgd. Het is zelfs mogelijk om tijdelijk ook een broodmaaltijd* aan te vragen. De wijkrestaurants zijn wel gesloten.

Worden er nog alarmapparaten aangesloten?

Ja, maar het kan in verband met de drukte wel langer duren voordat het apparaat wordt aangesloten.

Kan ik nog hulp van vrijwilligers aanvragen?

Voor uw veiligheid en de veiligheid van onze vrijwilligers zetten we tijdelijk geen hulp van vrijwilligers in. Afspraken die al gemaakt waren worden verplaatst.

Kan mijn vader nog naar Deel de Dag?

Helaas is dit niet mogelijk; alle locaties Deel de Dag zijn gesloten. Maar: alle deelnemers worden dagelijks door ons gebeld. We zijn bezig met alternatieven.

Kan ik naar het Mantelzorgcafé?

Nee, het Mantelzorgcafé op vrijdag 27 maart in De Biezantijn en woensdag 1 april in Dukenburg gaan niet door.

* Wat houdt de Broodmaaltijd in van Sterker?

Sterker biedt tijdelijk een broodmaaltijd aan als extra service naast de Maaltijdservice. Dit om ervoor te zorgen dat kwetsbare mensen niet onnodig de deur uit hoeven om boodschappen te doen en wel gezonde maaltijden krijgen. De broodmaaltijd is voldoende voor ontbijt én lunch. Vers brood wordt samen met beleg, boter, fruit en drankje in een papieren zak bezorgd. U kunt alleen gebruik maken van deze dienst als u al gebruikmaakt van de Maaltijdservice. Voor meer informatie kunt u bellen met Sterker sociaal werk via telefoonnummer 088 - 00 11 333.